Miesięczne archiwum: wrzesień 2022
Osiągnięcia! BÓBR-MAP III
Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania
XXI Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania przypada na 29 września. Święto zostało ustanowione w 2001 roku z inicjatywy Polskiej Izby Książki. To kolejna akcja przypominająca, że głośne czytanie odgrywa istotną rolę w rozwoju dzieci i młodzieży. Warto podkreślić, że czytanie stymuluje rozwój, wzbogaca słownictwo, a przede wszystkim rozwija wyobraźnię. Trenuje także mózg, poprawia krążenie i pomaga zachować psychiczną równowagę. Dnia 29 września biblioteka ZSE zorganizowała głośne czytanie „Ballad i romansów” A. Mickiewicza. Wybór utworów nie był przypadkowy, bowiem rok 2022 został ogłoszony przez Sejm RP rokiem romantyzmu polskiego. W spotkaniu wzięli udział uczniowie klas: 4ep, 4i1p i 1r . Młodzież mogła wysłuchać ballady „Romantyczność” zaprezentowanej przez klasę 4ep, ballady „Świtezianka” w wykonaniu klasy 4i1p oraz ballady „To lubię” zaprezentowanej przez klasę 1r. Nad przygotowaniem uczniów czuwały panie: K. Małek, M. Wedziuk i I. Jakimiak
Konsultacje wojewódzkie Rady Dzieci i Młodzieży Rzeczypospolitej Polskiej
26 września 2022 r. uczniowie naszej szkoły – Zuzanna Piwowar i Kacper Waszczuk – wzięli udział w spotkaniu otwierającym konsultacje wojewódzkie Rady Dzieci i Młodzieży Rzeczypospolitej Polskiej przy Ministrze Edukacji i Nauki. Spotkanie odbyło się w Lubelskim Urzędzie Wojewódzkim. W trakcie trwania wydarzenia poruszono kwestie związane z funkcjonowaniem szkół w XXI wieku. Podczas dyskusji zebrani w Sali Błękitnej, wspólnie zastanawiali się m.in. nad telefonami w szkołach, czy zdrowiem psychicznym dzieci i młodzieży, a w tym nad rolą edukacji psychologicznej w szkołach.
Salon Maturzystów
20 września uczniowie klas czwartych udali się na Lubelski Salon Maturzystów, który od 16 lat organizuje Fundacja Edukacyjna Perspektywy. Tegorocznych maturzystów gościł Katolicki Uniwersytet Lubelski.
Uczniowie uczestniczyli w spotkaniach ekspertów okręgowych komisji egzaminacyjnych na temat deklaracji maturalnych, terminów i ważnych kwestii związanych z egzaminami z przedmiotów obowiązkowych. Mieli też okazję poznać ofertę edukacyjną uczelni akademickich z całego kraju.
Ponieważ nie ma dobrego wyboru bez sprawdzenia wielu opcji, uczniowie odebrali też gratisowy „Informator dla Maturzystów 2023” – aktualny przewodnik na drodze od matury ku wymarzonym studiom.
Po dniu spędzonym w progach gościnnej uczelni, uczniowie zrelaksowali się podczas seansu filmu „Gdzie śpiewają raki”.
Szkolna Internetowa Gra Giełdowa
Projekt SIGG organizowany przez GPW oraz Fundację GPW we współpracy z Fundacją im. Lesława A. Pagi kierowany jest do uczniów i nauczycieli szkół ponadpodstawowych oraz klas VII i VIII szkół podstawowych. Uczniowie biorą udział w SIGG w zespołach liczących od dwóch do czterech osób (pod opieką nauczyciela). Projekt ma na celu edukację ekonomiczną młodzieży w zakresie mechanizmów działania rynku kapitałowego oraz giełdy, udział mogą wziąć wszyscy zainteresowani spełniający wymagania określone w regulaminie.
Formuła projektu obejmuje grę inwestycyjną realizowaną na bazie platformy GPWtr@der oraz moduł edukacyjny, w ramach którego młodzież szkolna zapoznaje się z zasadami działania giełdy oraz instrumentami giełdowymi. Zdobytą wiedzę uczniowie wykorzystują do samodzielnego dokonywania wirtualnych transakcji z wykorzystaniem dostępnych w grze instrumentów finansowych (akcji, ETF-ów czy kontraktów terminowych). Inwestycje realizowane są w oparciu o środki wirtualne, ale transakcje zawierane są na podstawie rzeczywistych ofert kupna i sprzedaży na realnym rynku giełdowym. Taki mechanizm doskonale oddaje giełdową rzeczywistość, a uczniowie w praktyce przekonują się, na czym polega inwestowanie na giełdzie, poznają ryzyko inwestycyjne i skutki niewłaściwych decyzji. Poprzez udział w projekcie młodzi ludzie mają także możliwość zdobycia umiejętności analizowania danych i sytuacji na rynku, podejmowania decyzji oraz pracy w grupie.
Gra podzielona jest na etapy:
- Gra testowa,
- Udział w module edukacyjnym,
- Etap 1: transakcje na akcjach i ETF-ach,
- Etap 2: transakcje na kontraktach terminowych,
- Finał w Sali Notowań GPW.
Dodatkowo każdy zespół oraz opiekunowie mają możliwość korzystania z doświadczenia i wiedzy niemal trzydziestu koordynatorów regionalnych współpracujących z organizatorami projektu.
Najlepsze w SIGG zespoły (Laureaci etapów oraz Finału) otrzymują atrakcyjne nagrody finansowe. Przewidziane są także nagrody finansowe i rzeczowe dla uczniów i całych klas z najlepszymi wynikami punktowymi w ramach modułu edukacyjnego SIGG.
W dotychczas zrealizowanych 20 edycjach projektu SIGG uczestniczyło przeszło 310 tysięcy uczniów.
Więcej informacji: www.sigg.gpw.pl (strona jest aktywna w okresie trwania projektu)
Osoby zainteresowane udziałem w 21 edycji Szkolnej Internetowej Gry Giełdowej proszone są o zgłoszenie do p. Katarzyny Bojczuk