mLegitymacja
mLegitymacja
Nasza szkoła przystąpiła do projektu mLegitymacja. mLegitymacja to legitymacja szkolna w telefonie będąca częścią aplikacji mObywatel. Jest bezpiecznym, nowoczesnym i bezpłatnym narzędziem, które identycznie jak papierowa legitymacja poświadcza uprawnienia uczniów do ulgowych przejazdów kolejowych, czy autobusowych.
W tym mobilnym dokumencie zapisane są wszystkie dane, które można znaleźć w papierowej legitymacji: imię i nazwisko ucznia, numer legitymacji, datę wydania, termin ważności, status użytkownika (uczeń), datę urodzenia, PESEL, nazwę i adres szkoły.
Uczniowie mogą korzystać z mLegitymacji w tych samych sytuacjach, w których obecnie korzystają z „tradycyjnych” dokumentów: podczas kontroli biletów, przy zakupie biletów itp.
Mobilną legitymację może otrzymać każdy uczeń, któremu wcześniej wydano tradycyjną wersję dokumentu. Okres ważności mLegitymacji jest taki sam jak okres ważności wydanej wcześniej wersji papierowej. W przypadku utraty ważności „tradycyjnej” legitymacji, mobilna wersja będzie unieważniana. Unieważnienie będzie mogło być dokonane przez szkołę także w przypadku utraty mLegitymacji na skutek uszkodzeń, niepoprawnego działania lub utraty urządzenia mobilnego, w którym była przechowywana (mLegitymacja jest przypisana do konkretnego urządzenia – w momencie zgubienia lub kradzieży telefonu należy natychmiast poinformować osoby odpowiedzialne za wydawanie mLegitymacji).
Wymagania sprzętowe
– telefon z systemem operacyjnym Android w wersji co najmniej 6.0. lub IOS (wersja 10.3 lub nowsza).
Wydawanie/Uruchomienie mLegitymacji
Aby uruchomić mLegitymację należy:
-złożyć wniosek do dyrektora szkoły o wydanie mLegitymacji (wzór wniosku na dole strony) – sekretariat szkoły.
– wysłać na adres sekretariatu (szkola@zse.miedzyrzec.pl), jako załącznik zdjęcie legitymacyjne, podpisane w nazwie pliku imieniem i nazwiskiem ucznia oraz klasą w formacie JPG lub JPEG o wymiarze 496 px (wysokość) i 354 px (szerokość) lub przez dziennik elektroniczny UONET+
– pobrać Aplikację mObywatel, potwierdzić zapoznanie z regulaminem.
Wygenerowany kod odbierz w sekretariacie szkoły – będzie potrzebny do ściągnięcia mlegitymacji.
Po otrzymaniu ze szkoły kodu aktywacyjnego uruchomić System na urządzeniu.
Aplikacja mObywatel
mLegitymację należy dodać na własnym urządzeniu w aplikacji mObywatel wydanej przez Ministerstwo Cyfryzacji.
Link do oficjalnego źródła aplikacji mObywatel:
https://www.gov.pl/web/mobywatel/pobierz-aplikacje1
Unieważnienie mLegitymacji
mLegitymacja jest unieważniana w trakcie roku szkolnego:
-na wniosek rodziców ucznia (opiekuna prawnego) lub pełnoletniego ucznia, w szczególności w przypadku utraty mLegitymacji szkolnej na skutek uszkodzeń, niepoprawnego działania lub utraty urządzenia mobilnego, w którym przechowywana była mLegitymacja szkolna;
-z urzędu w przypadku utraty ważności wydanej uczniowi legitymacji szkolnej bądź przejścia ucznia do innej szkoły (§ 24 ust. 4a rozporządzenia MEN z 26.04.2018 r.).
Jak zweryfikować mLegitymację szkolną?
Weryfikacja wizualna
Proces potwierdzenia ważności mLegitymacji szkolnej może być dokonany na podstawie następujących działań:
Okazanie dokumentu na ekranie urządzenia mobilnego (weryfikacja wizualna
tak jak tradycyjnej legitymacji szkolnej).
Prezentowany dokument posiada takie zabezpieczenia jak:
- Hologram – kolor hologramu zmienia się przy poruszaniu telefonem
- Element dynamiczny – flaga na ekranie telefonu faluje
- Data wydania legitymacji
- Termin ważności legitymacji – oznaczenie czy legitymacja jest ważna (kolor zielony), czy nieważna (kolor czerwony)
- Czas okazania w formacie DD-MM-RRRR oraz czas podany co do sekundy
- Powtarzający się wzór tła
Instrukcja obsługi mLegitymacji
Polityka Bezpieczeństwa Informacji dla systemu mObywatel (wyciąg)