Miesięczne archiwum: wrzesień 2025
Dzień Chłopaka w internacie
Nowe książki w bibliotece szkolnej
Drodzy Czytelnicy!
Biblioteka szkolna powiększyła swój księgozbiór o 106 pozycji książkowych. Większość to bestsellery wydawnicze, które ukazały się na rynku wydawniczym w 2025 roku. Książki zostały zakupione w ramach realizacji projektu Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. Zapewniamy, że każdy z czytelników znajdzie coś interesującego dla siebie. Nowe książki są już wpisane do księgozbioru i udostępnione czytelnikom. Zapraszamy.
Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania w bibliotece ZSE
Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania został ogłoszony przez Polską Izbę Książki po raz pierwszy we wrześniu 2001 roku. Codzienne czytanie dziecku przez dorosłego przynosi ogromne korzyści, m.in.:
- buduje więź z dzieckiem będącą fundamentem jego zdrowia emocjonalnego,
- doskonali język i ułatwia rozumienie świata,
- rozwija zasoby wewnętrzne dziecka, w tym inteligencję emocjonalną, poznawczą i moralną,
- poszerza wiedzę i kładzie mocne podwaliny pod sukcesy w szkole i w życiu.
Biblioteka ZSE zorganizowała na tę okoliczność spotkanie z poezją dla uczniów klasy IB ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Międzyrzecu Podl. Mali czytelnicy przybyli do szkolnej czytelni pod opieką nauczycielek: pani Emilii Korolczuk i Aleksandry Giersz. Uczniowie ZSE: Bartłomiej Wojtczuk, Agnieszka Siedlanowska, Klaudia Wypustek i Nikola Gruszczyńska recytowali wiersze napisane przez Bartka Wojtczuka i panią Izabelę Jakimiak. Pierwszaki rysowały ulubioną postać z zaprezentowanych wierszyków oraz uzupełniały rymowanki przygotowane przez panią Katarzynę Małek. Młodzi miłośnicy książek otrzymali drobne upominki oraz książeczkę z wierszykami, wydaną przez szkolną bibliotekę. [Link do książeczki Rymowanki niezwyczajne] Dodatkową atrakcją okazał się spacer po szkole i oglądanie pracowni do nauki zawodu. Spotkanie zrealizowano w ramach projektu z Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0., którego koordynatorem jest pani Magdalena Wedziuk.



Wyjazd na 65 pokazy z fizyki
Od 1953 roku Oddział Lubelski Polskiego Towarzystwa Fizycznego wspólnie z Instytutem Fizyki UMCS (ostatnio także Stowarzyszeniem Lubelskie Towarzystwo Edukacyjno-Naukowe) organizują Pokazy z Fizyki. Jest to impreza o najdłuższej tradycji w kraju wśród sobie podobnych. Ideą Pokazów z Fizyki jest popularyzacja fizyki i pomoc w jej nauczaniu poprzez prezentację tematycznie dobranych, interesujących, a nieraz wręcz fascynujących eksperymentów. Pokazywane są zarówno eksperymenty trudne lub niemożliwe do wykonania w warunkach szkolnych, jak również i takie, które przy pomocy najprostszych środków można powtórzyć w domu.
W tym roku wszyscy chętni uczniowie z klas pierwszych 25 września wybrali się na wycieczkę do Lublina. Oprócz nauki była też zabawa. To był ciekawy dzień, spędzony wśród kolegów i koleżanek. Organizatorem wyjazdu była p. Monika Rosińska.

INTEGRACJA W INTERNACIE
W środę w internacie odbyło się spotkanie integracyjne mieszkańców internatu. Oficjalnie przyjęliśmy do naszej społeczności uczniów klas pierwszych. Spotkanie przygotowała Młodzieżowa Rada Internatu a jej członkowie w ciepłych słowach powitali nowych mieszkańców internatu oraz zadeklarowali swoją pomoc w trudnościach dnia codziennego. W ramach integracji odbyło się szkolenie dotyczące pierwszej pomocy przedmedycznej, które przeprowadzili strażacy z OSP Stołpno. Gry i zabawy na świeżym powietrzu, dużo ruchu i drużynowa rywalizacja sprawiły, że kiełbaski z grilla smakowały wybornie. To było fajne popołudnie dla wszystkich a 10 nowo przyjętych osób stało się pełnoprawnymi członkami naszego zespołu.







Literackie śniadanie na trawie z poezją młodopolską
Korzystając z pięknej wrześniowej pogody i ostatnich dni lata, klasy 4i i 4l wzięły udział w niecodziennej lekcji języka polskiego pod kierunkiem p. Katarzyny Maksymiuk i p. Eweliny Wieczorek. Zajęcia miały formę śniadania literackiego, zorganizowanego na dziedzińcu szkolnym. Uczniowie czytali wiersze Kazimierza Przerwy-Tetmajera, Jana Kasprowicza i Leopolda Staffa, analizowali je, a następnie interpretowali, dokonując przekładu intersemiotycznego. Efektem pracy w grupach były plakaty, które wspólnie omówiliśmy.



















